Wsparcie w trudnościach – w czym może pomóc psychoterapeuta

Psychoterapeuta jest zawodem, który dziś jest coraz bardziej popularny. Coraz więcej osób nie
wstydzi się mówić o swoich problemach natury psychicznej. Różne są problemy, z jakimi możemy
przyjść do gabinetu terapeuty. Jego zadaniem jest przede wszystkim wysłuchanie nas, wsparcie,
pokazanie nam tego, czego nie widzimy. Rozmowy mogą dotyczyć naszej przeszłości, trudnych chwil
oraz tego, jak się czuliśmy w konkretnej sytuacji. Częste i regularne wizyty w gabinecie specjalisty,
mogą znacznie poprawić nasz stan psychiczny oraz przywrócić chęć do życia i poczucie wpływu na to
co robimy.


Rolą terapeuty, jest wysłuchanie nas, naszych problemów i odczuć. Uczęszczając na terapię
indywidualną, mamy możliwość wyrzucenia z siebie wszystkich negatywnych myśli i problemów, tego
co nas boli, złości, smuci jaki i podzielenia się tym co sprawa radość, z czego jesteśmy dumni.

Psychoterapeuta słuchając nas, może też zwracać uwagę na zdarzenia, jakie miały największy wpływ
na nasze teraźniejsze życie. Dzięki swoim umiejętnościom i doświadczeniu, każdy dobry
psychoterapeuta może pomóc nam poznać przyczyny naszych problemów natury psychicznej i
pokazać sytuację z szerszej perspektywy.

Na każdej wizycie w gabinecie psychoterapeuty, możemy nie tylko uzyskać większą świadomość
siebie: naszego postępowania, naszych emocji, naszego myślenia. Każdy z nas, może również liczyć
na jego wsparcie. Dobry psychoterapeuta będzie przy nas gdy będziemy przechodzić przez różne
wzloty i upadki, pocieszy nas w razie potrzeby i pomoże nam zrozumieć sytuację w jakiej się
znajdujemy.

Czasem, możemy otrzymywać zadania do wykonania w domu. Najczęściej, polegają one na
wypisywaniu naszych pozytywnych cech, rzeczy które sprawiają nam przyjemność jak i na przyjrzeniu
się jak reagujemy na niektóre wydarzenia, zachowania innych ludzi, itp. Zadania te mają na celu
poznanie siebie.

Kto uczęszcza na terapię?

terapia indywidualna

Obecnie, psychoterapeuci mogą pomagać nam w różnym zakresie. Istnieją gabinety, przeznaczone
dla osób, które borykają się z konkretnym rodzajem problemów. Terapeutę odwiedzają osoby chore
na depresję, zaburzenia nerwicowo-lękowe oraz wiele innych. Niektóre poradnie psychologiczne
mogą być szczególnie wskazane dla osób z syndromem DDA, cierpiącym na stres pourazowy.

Należy podkreślić , że wśród klientów są również tacy, którzy odczuwają brak sensu w życiu, czują się
samotni, przeżyli jakąś stratę i ciężko im sobie z nią poradzić, dręczą ich uciążliwe, negatywne myśli
lub odczuwają przewlekły stres, jaki panuje np. w pracy lub w domu. Są to jedynie przykłady, gdyż
istnieje jeszcze wiele innych powodów, które wymagają wsparcia specjalisty.

I pamiętajmy, to że czasami nie radzimy sobie z jakimś problemem, nie jest równoznaczne z chorobą
psychiczną. Po prostu potrzeba nam wsparcia i spojrzenia innej osoby.

Cechy dobrego terapeuty

Jedną z najbardziej istotnych cech, jakie powinien posiadać każdy terapeuta, jest podejście. Klienci,
którzy przychodzą do gabinetu psychoterapeuty, są poranieni i liczą na wsparcie oraz fachową
pomoc. Dobry psychoterapeuta powinien więc ciepło podchodzić do każdego pacjenta, takie jest właśnie podejście do klienta w gabinetach specjalizujących się w metodzie Gestalt, np. igajak-terapia.pl, gdzie podejście jest stricte humanistyczne i to człowiek jest najważniejszy. Jako że każdy
z nas jest zupełnie inny , psychoterapeuta musi mieć również indywidualne podejście do każdego
klienta i odpowiednio dobierać metody pracy, dostosowywać tempo do klienta oraz wejść w jego
świat.

Postawa, wiedza oraz umiejętności interpersonalne, to trzy podstawowe aspekty, które przekładają
się na jakość i sposób prowadzenia psychoterapii. Współpraca ze specjalistą przyniesie nam wiele
pozytywnych efektów.

Warto na koniec podkreślić, że my, jako kliencie mamy też swój udział. Ważne jest zaangażowanie i
regularne uczęszczanie. Pamiętajmy też, że terapeuta może pomóc nam bardziej zrozumieć siebie,
pokazać szerszą perspektywę, wesprzeć, natomiast ostatecznie to każdy z nas zadecyduje co, jak i
kiedy chce zmienić.

Źródło: www.igajak-terapia.pl